Informasjonsnotat fra Styret i Oslo Vel

Publisert av Harald Arnesen den 15.12.22.

Informasjonsnotat nr 1-2022

Til nye og tidligere medlemmer av

Oslo Velforbund

Hvem er Oslo Velforbund (OVF)

Oslo Velforbund er en partipolitisk nøytral sammenslutning av velforeninger i Oslo som skal være bindeledd mellom velforeningene i spørsmål om saker av prinsipiell betydning og generell karakter i Oslo.  Oslo Velforbund skal ta initiativ, samordne og gjennomføre tiltak til beste for velene.

Vellenes fellesorganisasjon har fokus på alle vel i Norge, mens OVF har fokus på byutvikling og miljø innenfor Oslos grenser.  OVF etablerer kontakt med politikere og etater i Oslo for å sikre det beste for beboerne i ulike vel og boligforeninger.

Som vi tidligere har informert dere om har Oslo Velforbund (OVF) gjennomført en re-etablering i inneværende år.   Dette har medført en sterkere satsning på tiltak i OVF som skal komme medlemmene til gode gjennom kurs, seminarer og møter.   Hva dette innebærer står omtalt nedenfor.

I tillegg ønsker vi at vellene og beboerforeningene i Oslo tegner seg som medlem i OVF.   Styret ønsker å endre medlemsåret slik at det blir fra 1. mars og ett år fremover.  Dersom du tegner din velforening nå vil:

innbetalingen gjelde frem til 1. mars 2024.
Medlemsavgiften utgjør kr 400,- pr år.
Kontonummeret for OVF er 1607.51.17918

VIPPSnr. 786539

Vennligst oppgi navnet på din velforening / boligsamvirke samt mail/telefon til kontaktperson

Styret i OVF har så langt hatt 4 møter siden Ekstraordinært årsmøte 29. september hvor vi har fokusert på følgende:

1. Strategi for OVF
    • Sterkere fokusering på at OVF skal tjene medlemmene og deres interesser på alle måter.
  2. Kontakt med ulike etater i Oslo Kommune for å sikre påvirkning og medvirkning for både OVF og de enkelte vel / boligselskaper.
  3. Planlegging av medlemsaktiviteter.Så langt planlegger styret følgende (mer utfyllende informasjon kommer senere:

• 25.Januar 2023 på Disen Gård
      • Møte med fokus på medvirkning i utvikling av byen og enkeltområder i byen.
    • 08. Februar 2023 på Litteraturhuset
      • Utfordre de politiske partiene på deres programmer før kommunevalget
        • Hva er våre forventninger til politikerne før valget?
        • Deltagerne går rundt og informerer de politiske partiene om våre forventninger til dem.
        • Politikernes rolle er primært å lytte.
    • 22. Mars 2023(sted kommer senere)
      • Avholdelse av årsmøte med foredragsholder rundt et aktuelt tema
    • 08. Mai 2023 på Litteraturhuset
      • Vi inviterer politikerne tilbake for oppfølging av møtet i februar.De politiske partiene bes fortelle oss hva de legger inn i sine politiske programmer og hvordan de vil prioritere dette.
    • Juni 2023
      • Vi inviterer medlemmene på et kurs i organisasjonsutvikling med følgende fokusområder:
        • Hvordan tiltrekker vi oss medlemmer i eget vel/beboerforeninger?
        • Hvordan sørger vi for at fungerende styre?

Dessverre er ikke medlemsregisteret i OVF tilstrekkelig oppdatert.   Denne mailen kan derfor bli sendt til en tidligere kontaktperson.  Det beklager vi.   Dersom det er feil adressat ber vi dere vennligst videresende den til ansvarlig person, samt sende oss en melding med navnet og kontaktopplysningene på riktig person slik at vi får oppdatert vårt medlemsregister.

Vi håper dere alle sammen ser nytten av å bli medlem i OVF og bidra til en byutvikling vi kan være stolt av.

STYRET I OSLO VELFORBUND